Conversie FAA > EU

Nederlands

Op deze pagina lees je hoe je je Amerikaans FAA PPL brevet met een SEP rating kan converteren naar een EU PPL SEP. Heb je geen Amerikaans brevet (maar door een andere ICAO staat uitgegeven brevet), dan verwijzen we je naar onze ICAO-EU conversie pagina.

Twee opmerkingen vooraf:

  • Wij doen geen CPL/ATPL brevet conversies en ratings zoals IR/ME;
  • En wij voeren geen conversie Skill-test uit op jouw eigen vliegtuig.

Voor de conversie moet je voldoen aan de volgende eisen;

  1. je hebt 100 uur ervaring nodig (combinatie van PIC en DUAL),
  2. je moet slagen voor de examens Luchtvaartwetgeving en VFR Communicatie,
  3. je een Radiotelefonie certificaat halen,
  4. je moet een LPE-test doen,
  5. je een Nederlands medische klasse II hebben, en
  6. je moet een Skill test afleggen.

ad. 1 Als je de 100 uur niet hebt, moet je die uren opbouwen in het land van brevet-afgifte of bij ons vliegen. Dit laatste is alleen mogelijk met een instructeur. Solo vluchten zijn niet toegestaan.

ad. 2 In onze webshop of bij de VSH receptie bieden wij ook de Luchtvaartwetgeving en Communicatie Vrijhof boeken aan. Om vragen te oefenen kan je gebruik maken van Drillster. Dit e-learning programma is via onze webshop aan te schaffen.

ad. 3 Voor de Radiotelefonie cursus kan je een afspraak maken bij ATC-COM voor een aangepaste cursus. Geef hierbij aan dat je de EU conversie doet. Let op: Als je kan aantonen dat je beschikt over een Radiotelefonie aantekening op het FAA PPL brevet, wordt de Radiotelefonie aantekening overgenomen en hoef je de Radiotelefonie cursus niet opnieuw te doen.

ad. 4 Voor de LPE cursus kan je (ook) een afspraak maken bij ATC-COM.

ad. 5 Voor een Nederlandse medische keuring kan je een afspraak maken met een van deze keuringsinstanties.

ad. 6 Nadat je alle genoemde certificaten heb verzameld, kan je een afspraak maken met één van onze examinatoren om de Skill test af te laten nemen.

Naast deze eisen dien je recentelijk gevlogen te hebben en een geldige SEP rating hebben. Als je SEP rating niet meer geldig is dan dien je deze geldig te maken. Je moet hiervoor met een CFII een training volgen in Amerika, maar er zijn ook mogelijkheden in Nederland op een N kist met een CFII. Neem hiervoor contact met ons op.

Je kan de conversie procedure starten door je in te schrijven bij het CBR om het toelatingsbewijs voor de theorie-examens aan te vragen. Dit mag je (in tegenstelling tot wat op de CBR site staat) autonoom doen, dus zonder ons als opleider. Kruis deze optie aan en stuur een scan van je FAA brevet mee.

Nadat je bent aangemeld bij het CBR kan je examens doen. De procedures hiervoor worden door het CBR uitgelegd. Om je op de theorie examens voor te bereiden hebben wij een up-to-date e-learning programma voor beide vakken. Daarnaast kan je ook de 2 boeken aanschaffen zoals eerder aangegeven.

Qua praktijk hoef je officieel geen uur te vliegen vóór de Skill-test. In de praktijk blijkt toch dat een trainings programma wenselijk is en dit is maatwerk. Denk aan verschillen in luchtruim indeling, termen, procedures, vliegtuig beheersing, ervaring en recentelijke vlieguren.

Afhankelijk van je vliegervaring en uren heb je meer of minder trainingsuren nodig. In de praktijk blijkt dat voor deze conversie ca. 3 trainingsvluchten nodig zijn. Dus voor een ruwe schatting als je met onze Cessna / Warrior vliegt, kost deze conversie inclusief vliegtuighuur, landingen, benodigdheden, alle certificaten, examen en vergunningverlening ongeveer € 3000, -.

Nog enkele notities

Note 1. Als je voornemens bent om je vliegopleiding in Amerika te volgen om daarna in Europa te vliegen (met een Europees geregistreerde kist), kies dan voor een EASA vliegschool (i.p.v. een FAA vliegschool). Er zijn vliegscholen die een “dependance” in Amerika hebben.

Note 2. Als je nog een papieren FAA brevet hebt, moet die als eerste worden omgezet naar een plastic versie via FAA (let op een papieren brevet is sinds 31 maart 2013 niet meer geldig). De prijs is $2 waarna je het per post thuis gestuurd krijgt. Daarna moet er ook nog een flight review gedaan worden als het brevet niet meer geldig is en dat kunnen we op de Vliegschool regelen. Wij hebben een FAA instructeur en het kan op een PH kist.

Note 3. Het KIWA rekent € 81,07 (prijspeil 2022) voor je brevet.

Note 4. Vliegen op een N kist is niet meer mogelijk in Europa met alleen een FAA license. Vanaf 20 juni 2020 is voor het vliegen op een N-vliegtuig altijd, naast het FAA certificaat, ook een EU brevet nodig. Dit ongeacht of er al dan niet commerciële activiteiten uitgevoerd worden. Vanaf deze datum moet eenieder, die in Europa woonachtig/gebaseerd is, in het bezit zijn van én een FAA certificaat én een EU brevet om op een Amerikaans geregistreerd vliegtuig in Europa te mogen vliegen. Wil je meer lezen, klik dan door naar deze EASA link.

Wil je meer weten over conversies?