Op deze pagina lees je hoe je je ICAO PPL brevet (geen Amerikaans) met een SEP rating kan converteren naar een EU PPL SEP. Heb je een Amerikaans brevet, dan verwijzen we je naar onze FAA-EU conversie pagina.
Twee opmerkingen vooraf:
Voor de conversie moet je voldoen aan de volgende eisen;
ad. 1 Als je de 100 uur niet hebt, moet je die uren opbouwen in het land van brevet afgifte of bij ons vliegen. Dit laatste is alleen mogelijk met een instructeur. Solo vluchten zijn niet toegestaan.
ad.2 Bij de VSH receptie bieden wij ook de Luchtvaartwetgeving en Fysiologie Vrijhof boeken aan. Om vragen te oefenen kan je gebruik maken van Drillster. Dit e-learning programma is via onze webshop aan te schaffen.
ad.3/4 Voor de Radiotelefonie en LPE cursus kan je een afspraak maken bij ATC-COM. M.b.t. het Radiotelefonie certificaat geldt een aangepaste cursus. Geef hierbij aan dat je de EU conversie doet.
ad. 5 Voor een Nederlandse medische keuring kan je een afspraak maken met een van deze keuringsinstanties.
ad. 6. Nadat je alle genoemde certificaten heb verzameld, kan je een afspraak maken met één van onze examinatoren om de Skill test af te laten nemen.
Naast deze eisen dien je recentelijk gevlogen te hebben en een geldige SEP rating hebben. Als je SEP rating niet meer geldig is dan dien je deze geldig te maken.
Je kan de conversie procedure starten door je in te schrijven bij het CBR om het toelatingsbewijs voor de theorie-examens aan te vragen. Dit mag je (in tegenstelling tot wat op de CBR site staat) autonoom doen, dus zonder ons als opleider. Kruis deze optie aan en stuur een scan van je buitenlandse brevet mee.
Nadat je bent aangemeld bij het CBR kan je examens doen. De procedures hiervoor worden door het CBR uitgelegd. Om je op de theorie examens voor te bereiden hebben wij een up-to-date e-learning programma voor beide vakken. Daarnaast kan je ook de 2 boeken aanschaffen zoals eerder aangegeven.
Qua praktijk hoef je officieel geen uur te vliegen vóór de Skill-test. In de praktijk blijkt toch dat een trainings programma wenselijk is en dit is maatwerk. Denk aan verschillen in luchtruim indeling, termen, procedures, vliegtuig beheersing, ervaring en recentelijke vlieguren.
Afhankelijk van je vliegervaring en uren heb je meer of minder trainingsuren nodig. In de praktijk blijkt dat voor deze conversie ca. 3 trainingsvluchten nodig zijn. Voor een ruwe schatting als je met onze Cessna / Warrior vliegt, kost deze conversie inclusief vliegtuighuur, landingen, benodigdheden, alle certificaten (medical, RT en LPE), theorie examens, Skill-test en vergunningverlening ongeveer € 3000, -.
Kijk in onze shop om aan te schaffen wat je eventueel mist om zowel de theorie als praktijk te voltooien.