Tijdens een lokale trainingsvlucht op 28 april vond er een voorval plaats waarbij op een niet actieve landingsbaan werd geland.

De take-off vond plaats op de actieve baan 07 en na de nodige oefeningen in de omgeving keerde het vliegtuig terug waarbij het circuit van 36 gevlogen werd, gevolgd door een landing op baan 36.

tracering van landing op EHHV

Ondanks dat de instructeur twijfelde aan de koers op downwind en final (70 graden afwijking!) besloot men toch te landen. Echter dus niet op de actieve landingsbaan.

Er waren geen andere vliegtuigen aan het taxiën of in het circuit. Ook waren er geen zwevers of parachutisten op het veld.

Na de landing taxiede de crew op aanwijzingen van havendienst het toestel weer naar baan 07 om de nodige touch & goes op de correcte baan te oefenen.

Het voorval is door ons alsmede ook door de havendienst gemeld.

Leermomenten:

  • dubbelcheck richting op downwind en final,
  • blijf alert, ook al is het je 100.000e circuitje,
  • ga er niet standaard vanuit dat een serieus grote afwijking van het (gyro)kompas, een technisch iets of verkeerde setting is.

Related Posts