Een verlopen SEP-rating is geen reden tot paniek. Een Profcheck is de sleutel tot het vernieuwen van je ATPL/CPL/PPL- of LAPL-brevet. Ontdek hier hoe deze procedure werkt en maak je klaar om weer Pilot in Command (PIC) te worden.
Voor ATPL/CPL/PPL-brevetten geldt dit als je niet aan de vereiste SEP-uren voldoet (11 uur plus herhalingstraining van minimaal een uur met FI in het 2e jaar) of als de vervaldatum is verstreken.
Bij LAPL-brevetten is het vereist als je niet aan 12 uur plus een uur instructietijd in de afgelopen 24 maanden hebt voldaan.
Voordat je begint, controleer of je SEP-bevoegdheid op je brevet staat. Twijfel je? Bel KIWA voor verduidelijking op 070-4144888 (kies na de taalkeuze 5, 5 en 1). Als het ontbreekt, volg dan onze SEP(A) Classrating opleiding.
VSH stelt de eis dat je binnen 90 dagen op het type (Tecnam, Cessna of Piper Warrior/Archer) gevlogen moet hebben om Current te blijven. Mocht je dus langer dan 90 dagen niet op één van deze typen uit onze vloot gevlogen hebben, dan dien je opnieuw aan te tonen dat je Current bent op dat toestel door met een instructeur te vliegen.
Onze Profcheck bestaat uit een Skill-test (praktijkexamen), begeleid door een van onze examinatoren, evt. voorafgegaan door een extra training als je wat extra voorbereiding nodig hebt. We adviseren je wel om de Skill-test snel na de training in te plannen voor optimale resultaten.
Doe de Profcheck drie maanden voor de vervaldatum en behoud de oude datum plus 2 jaar. Voorbeeld: vervaldatum SEP 31-12-2023, Profcheck op 1 oktober 2023, nieuwe vervaldatum wordt 31-12-2025. Laatste dag van de maand.
Doe je de Profcheck vóór de vervaldatum dan wordt de nieuwe vervaldatum de laatste dag van de maand waarin je de Skill-test doet, plus 2 jaar.
Vernieuw je je brevet vóór de vervaldatum, heet het revalidation. Doe je het na de vervaldatum, renewal. Beide voegen twee jaar toe.
Bij renewal geeft de opleider een refresher training certificaat af.
Het ooit behaalde theorie certificaat blijft ten alle tijden geldig, tenzij je nog een vliegbewijs A of B had en die hebt laten verlopen vóór de invoering van de JAR-FCL regelgeving in 1999. In dat geval dient de gehele theorie opnieuw gevolgd te worden.
De conversie van het vliegbewijs naar een JAR-FCL brevet kon tot 2008. Je kunt in dit geval wel vlieguren als ervaringsuren meenemen.