Bij alle opleidingen binnen onze school maken we gebruik van syllabi. Daarin staat de lesopbouw omschreven. Voor de PPL opleiding bestaat die uit 45 vlieguren (wettelijk voorgeschreven FCL.210.A) die je moet vliegen met instructeur (dual) of solo. De LAPL opleiding kent nagenoeg dezelfde opbouw als de PPL opleiding, echter met 5 uur minder solo en zonder instrument oefeningen.
De ervaring leert dat de meeste kandidaten gemiddeld 5 á 10 vlieguren meer nodig hebben dan het wettelijk voorgeschreven aantal van 45 uur.
Alle vliegers weten zich hun eerste solovlucht als de dag van gisteren te herinneren. Een fantastisch moment dat we delen op onze Facebook pagina en op de First Solo’s en Geslaagden pagina op deze website.
Tussen de lessen door vinden er 4 Progress Tests plaats, waarin alle voorgaande oefeningen uit die fase worden behandeld.
Navigatie komt na enkele solo uren aan bod. Eerst onder begeleiding met je instructeur en daarna mag je solo naar andere vliegvelden vliegen.
De ervaring leert dat de meeste kandidaten gemiddeld 5 á 10 vlieguren meer nodig hebben dan het wettelijk voorgeschreven aantal. Dit heeft te maken met de lesfrequentie, aanleg en leeftijd.
Zorg dat je minstens en half uur voor je vliegles op de vliegschool aanwezig bent. Je wordt geacht zelfstandig de vluchtvoorbereiding te doen, zoals Weight & Balance berekeningen of het weer.
Mocht het (vlieg)weer beneden onze les-minima* zijn, dan hebben we een ‘slecht weer programma’. Denk hierbij aan bediening COMM/VOR/GPS apparatuur, theorieles of het doornemen van noodprocedures.
*Voor de les-minima bezoek je de pagina “Weer” op deze site.
Voordat je examen (ook wel Skill-test genoemd) mag doen moet je je Medical hebben, je RT en LPE certificaat en je moet geslaagd zijn voor alle theorievakken. Ook moet je aan het minimaal aantal vlieguren voldoen: 30 uur voor een LAPL brevet en 45 uur voor een PPL brevet.
Hoe je je moet voorbereiden op de Skill-test beschrijven we in een uitgebreid voorbeeld op deze site. We laten je zien welke sites je kunt gebruiken en waar je je (ruim) voor de examenvlucht gratis kunt registreren om bijvoorbeeld templates aan te maken. Deze templates zijn vervolgens snel te raadplegen tijdens de voorbereiding. Niets is hinderlijker dan gestrest op het examen te verschijnen, omdat je nog druk doende bent sites af te speuren en pagina’s te printen.