Praktijkles

Leren vliegen bij Vliegschool Hilversum
Zelf een vliegtuig besturen

Leren vliegen in de praktijk

Bij alle opleidingen binnen onze school maken we gebruik van goedgekeurde syllabi. Daarin staat de lesopbouw omschreven. Voor de PPL opleiding bestaat die uit 45 vlieguren die je moet vliegen met instructeur (dual) of solo. De LAPL opleiding kent nagenoeg dezelfde opbouw als de PPL opleiding echter met 5 uur minder solo en zonder instrument oefeningen, 10 uur minder dan de PPL opleiding.

De ervaring leert dat de meeste kandidaten gemiddeld 5 á 10 vlieguren meer nodig hebben dan het wettelijk voorgeschreven aantal van 45 of 30 uur.

Alle vliegers weten zich hun eerste solovlucht als de dag van gisteren te herinneren. Een fantastisch moment dat we delen op onze Facebook pagina en op de First Solo’s en Geslaagden pagina op deze website.

Tussen de lessen door vinden er 4 Progress Tests plaats, waarin alle voorgaande oefeningen uit die fase worden behandeld.

Navigatie komt na enkele solo uren aan bod. Eerst onder begeleiding met je instructeur en daarna mag je solo naar andere vliegvelden vliegen.

In de praktijk

Zorg dat je minstens en half uur voor je vliegles op de vliegschool aanwezig bent. Je wordt geacht zelfstandig de vluchtvoorbereiding te doen, zoals Weight & Balance berekeningen of het weer.

Mocht het (vlieg)weer beneden onze les-minima* zijn, dan hebben we een ‘slecht weer programma’. Denk hierbij aan bediening COMM/VOR/GPS apparatuur, theorieles of het doornemen van noodprocedures.

*Voor de les-minima bezoek je de pagina “Weer” op deze site.

Examen doen in de praktijk

Voordat je het praktijkexamen (Skill test) mag doen moet je diverse certificaten in bezit hebben en voldoen aan 30 uur voor een LAPL brevet en 45 uur voor een PPL brevet.

In onderstaand schema staat chronologisch aangegeven hoe de praktijkopleiding er ongeveer uitziet. Hierbij is o.a. aangegeven dat;

  • je een Medical moet hebben voor je eerste solo vlucht
  • dat de praktijk lessen gaandeweg langer duren omdat je dan overland vluchten maakt
  • er verschillende progress testen zitten
  • dat de praktijkcursussen Radiotelefonie en LPE in de laatste fase kan opstarten

Het theorie traject loopt hieraan parallel en vind je op de theorieles pagina.

General Aviation in Europa

Lees op de site van EASA meer over "Licensing for General Aviation" in Europa.

Groundroll & Takeoff distance

Wil je ground roll, take-off distance, landing distance, rate of climb berekenen? In de online leeromgeving vind je de tabellen waarmee je kunt oefenen.

Weight & balance

Als je gaat vliegen moet je door berekening kunnen aantonen dat je het Maximum Take-Off Weight (MTOW) niet overschrijdt.

First solo's en geslaagden

Bekijk ze allemaal »
Marco is op zaterdag 12 oktober 2024 in een Piper Warrior II geslaagd voor zijn Bewijs van Bevoegdheid: het EASA Part FCL Private Pilot License (Aircraft) - Single Engine Piston! De PH-VHPiper was zijn examenvliegtuig. Marco, hartelijk welkom in de community van PIC's en veel veilige vlieguren, veel plezier en onvergetelijke vluchten toegewenst namens het hele team van www.vliegschool-hilversum.nl!!
First solo student Vliegschool Hilversum
Flew solo for the first time

Wil je kennismaken met Vliegschool Hilversum?