Je kunt bij ons op ieder moment starten met vliegles. We beginnen altijd met een kennismaking in de vorm van een intake gesprek. Tijdens dit gesprek vertellen we wie we zijn en waar we voor staan, leggen we alle opties aan je voor en nemen we de kosten door. Uiteraard willen we jou ook leren kennen, dus daar nemen we uitgebreid de tijd voor. Daarna is een enkele proefles vanaf 60 minuten, of een Introductiepakket van 5 vlieguren inclusief ground school om jouw vliegopleiding op te starten, vaak de eerste stap.
Heb je serieuze interesse om te leren vliegen? Vul dan het contactformulier in en vraag of wij contact met je opnemen om een Intake af te spreken.
Voor het LAPL geldt dat je na het slagen van je praktijk examen nog 10 uur solo moet vliegen alvorens passagiers te mogen meenemen (FCL.105.A) . Voor het PPL geldt deze eis niet, want er zit al 10 uur solo in de opleiding.
Dat is een van de reden waarom wij het PPL adviseren.
Je kunt bij ons kiezen voor twee typen vliegbrevetten: het LAPL en het PPL brevet. De LAPL opleiding doen wij alleen voor leerlingen met voorafgaande (zweefvlieg-)ervaring. Voor zowel PPL als LAPL kun je je lessen volgen in een Tecnam, maar ook in een Cessna of Piper (beide 4 persoons).
Lees verder op deze pagina hoe onze opleiding in elkaar zit en wat er voor nodig is om je brevet te halen.
Tijdens de eerste vlieglessen leer je kort gezegd rechtuit vliegen, bochten maken, klimmen en dalen. Na oefeningen als langzaam vliegen en “overtrekken” ga je je voorbereiden op je eerste solovlucht.
Jazeker je leest het goed, je mag dus al solo vliegen zonder dat je een brevet hebt! Alle vliegers weten zich die eerste solovlucht als de dag van gisteren te herinneren. Een fantastisch moment dat we delen op onze Facebook pagina en op de First Solo’s en Geslaagden pagina op deze website.
Bij alle opleidingen binnen onze school maken we gebruik van syllabi. Daarin staat de lesopbouw omschreven. Voor de PPL opleiding bestaat die uit 45 vlieguren (wettelijk voorgeschreven FCL.210.A) die je moet vliegen met instructeur (dual) of solo. De LAPL opleiding kent nagenoeg dezelfde opbouw als de PPL opleiding, echter met 5 uur minder solo en zonder instrument oefeningen.
De ervaring leert dat de meeste kandidaten gemiddeld 5 á 10 vlieguren meer nodig hebben dan het wettelijk voorgeschreven aantal van 45 uur.
De theorie opleiding vormt bij Vliegschool Hilversum een integraal onderdeel van de (praktijk)opleiding. Het los volgen van theorie en/of praktijk is niet mogelijk bij VSH. De theorie opleiding bij wordt bij ons verzorgd door 7 instructeurs die met dezelfde passie zowel op de grond als in de lucht les geven.
PPL: 45 vlieguren met instructeur
LAPL: 30 vlieguren met instructeur
Theorie certificaat (geslaagd voor alle theorievakken)
Radiotelefonie certificaat
Language Proficiency Exam score 4 t/m 6
Medical (medische keuring)
Let erop bij het vergelijken van prijzen tussen verschillende vliegopleidingen dat álle kosten van A tot Z worden genoemd. Vraag dit goed na, want vlieguren zijn niet de enige kosten die er zijn.
Een groot deel van de kosten valt ‘buiten het bereik’ van een vliegschool. Denk daarbij aan de (CBR) examenkosten, boeken en certificaten. Neem daarom bij je keuze ook andere dingen in overweging, zoals onze nieuwsbrieven, innovatieve leermiddelen als e-learning, de VSH GA Flight Simulator, de goed onderhouden vloot en onze ervaren instructeurs met passie voor praktijk en theorie, etc. Al deze extra’s kunnen je helpen bij het succesvol afronden van je opleiding.
Deze bedragen betreffen de gehele vliegopleiding op basis van 45 uur (PPL). Het zijn “all in bedragen”; dus inclusief alle extern gerelateerde kosten. Tijdens de Intake lichten we deze calculatie graag toe.
Leren vliegen is duur genoeg, dus alle reden om te kiezen voor Vliegschool Hilversum waar je maximaal efficient en effectief kunt leren!
Overigens hoef je de betaling voor de hele opleiding niet in een keer te voldoen. Je rekent ieder onderdeel bij gebruik of per vliegles af. Speciaal voor starters hebben we proeflespakketten en het theorie/praktijk startpakket. Een headset kun je in het begin ook van ons lenen en een medische keuring en VFR kaart heb je niet nodig tot je eerste solo.