Het betrof een lokale lesvlucht en bij het oefenen van noodlandingen in de “simulated forced area” bij Gouda, bonkte de motor hevig bij het selecteren van idle. Bij het selecteren van een hoger toerental liep de motor wel goed.
De instructeur besloot daarop naar EHRD uit te wijken omdat deze een langere landingsbaan heeft dan EHHV, want het idee was om boven de baan de motor uit te zetten en een glijlanding uit te voeren.
Na de PAN PAN PAN melding op de frequentie van Rotterdam Tower werd een direct final 24 aangeboden.
Het plan werd succesvol uitgevoerd en het toestel werd door de havendienst naar de Vliegclub Rotterdam gesleept.
Na inspectie bleek 1 van de gaskabels van 1 van de carburateurs te zijn losgekomen van de Rotax motor. Als veiligheid zorgt een carburateur-veer ervoor dat vol gas wordt geselecteerd als de kabel breekt. Bij het selecteren van minder toeren krijgt 1 deel van de motor dus minder brandstof, terwijl het andere deel juist volle bak draait. Dit levert een onbalans op tussen de twee carburateurs, met stevige vibraties tot gevolg.